Our team can
help you!
För mer utförlig information, klicka
på ”Läs mer” nedan.


Denna kompaktlDastare erbjuder flera fördelaktiga egenskaper

Traditionellt midjestyrd – med en twist
De var först med midjestyrda maskiner där du sitter på framdelen av midjan jämfört med det mer traditionella där du sitter på bakdelen.

Alternativt sätt
Att sitta på framdelen gör också att maskinerna är lägre då sitsen är framför motorn, istället för ovanpå motorn.

Stel midja
Avant är stum i midjan, till skillnad från traditionella större lastmaskinerna och de flesta mindre maskiner som är ledade.

Konstant varvtal
Samtliga maskiner från Avant har ett handreglage för varvtal. Det andra alternativet på marknaden är att ha varvtalsreglaget kopplat till gaspedalen, att hastigheten är direkt kopplad till varvtalet.

Konstant varvtal
Samtliga maskiner från Avant har ett handreglage för varvtal. Det andra alternativet på marknaden är att ha varvtalsreglaget kopplat till gaspedalen, att hastigheten är direkt kopplad till varvtalet.

Tillverkningen
Avant-fabriken i Ylöjärvi utanför Tammerfors i Finland grundades 1991 av Risto Käkelä. Idag är Avant en av de främsta tillverkarna av midjestyrda kompaktlastare upp till 2 ton. Risto Käkelä är fortfarande ägare med sin son Jani Käkelä som VD. Fabriken har 65 000 kvm under tak och ca 250 anställda. Produktionen börjar närma sig 5000 maskiner per år och omsättningen ligger idag på över 100 miljoner Euro motsvarande drygt 1 miljard svenska kronor.
Avant har under hela tiden haft två viktiga fokusområden – utveckling av maskinerna och redskap samt export. Idag har Avant 15 dedikerade ingenjörer som enbart arbetar med att utveckla och förbättra kommande modeller samt inte minst redskap. Alla redskap det står Avant på är utvecklade på Avant-fabriken och omsorgsfullt testade på respektive modell.

Features you’ll love

Avant är midjestyrd men med en twist! De var först med midjestyrda maskiner där du sitter på framdelen av midjan jämfört med det mer traditionella där du sitter på bakdelen. Detta har en rad fördelar. Dels är sikten betydligt bättre då du hamnar så pass långt fram att du ser ner längs lyftbommen och redskapsfästet, vilket är mer eller mindre omöjligt om du sitter på bakdelen.
Det är även en stor anledning till varför Avant är betydligt mer stabil och mindre benägen att välta jämfört med liknande maskiner i samma storlek. När du svänger, använder du dig själv som motvikt åt andra sidan, något som gör att tyngdpunkten håller sig närmare maskinen även vid kraftig sväng. Detta betyder också att lyftkapaciteten är betydligt bättre vid fullt rattutslag än liknande modell där du sitter på bakdelen. Avant bedömer att det gör cirka 20% skillnad på lyftkapaciteten vid fullt rattutslag när man jämför Avant 528 och Avant R28 med i övrigt jämförbar prestanda och specifikation.
Att sitta på framdelen gör också att maskinerna är lägre då sitsen är framför motorn, istället för ovanpå motorn. Även detta bidrar till att du har en lägre tyngdpunkt vilket borgar för bättre stabilitet.
Avant är stum i midjan, till skillnad från traditionella större lastmaskinerna och de flesta mindre maskiner som är ledade. Avant och andra mindre maskiner är normalt sett mer högpresterande, de har högre lyftkapacitet sett till sin egen vikt. Detta gör att maskinerna lättare blir vingliga och mer benägna att välta, i synnerhet då de dessutom lyfter relativt högt. Här spelar midjan en stor roll till att hålla maskinen stabil. Att lyfta något tungt högt upp för att sedan svingas i sidled när du åker ner i ett hål i marken blir lätt farligt, något som motverkas av att midjan är stum.
Samtliga maskiner från Avant har ett handreglage för varvtal. Det andra alternativet på marknaden är att ha varvtalsreglaget kopplat till gaspedalen, att hastigheten är direkt kopplad till varvtalet. Avants lösning är en stor bonus om du vill använda hydrauliska redskap där du vill ha en konstant hastighet på redskapen oberoende av hur snabbt du kör maskinen. En sopvals bör exempelvis ha ett konstant varvtal oavsett om du saktar in lite inför en kurva. Detta påverkar också bränsleförbrukningen positivt då du kan åka förhållandevis snabbt, utan att öka varvtalet, särskilt på maskiner i modellprogrammet med dubbla hastigheter. Där kan du åka i behaglig transporthastighet på lägsta varvtal.
Avant har i särklass det största redskapsutbudet av samtliga kompaktlastare på marknaden, idag med närmare 250 redskap till Avant. Det är en trygghet och enkelhet för en Avant-ägare att veta att samma leverantör står bakom även redskapen. Du vet att de är utvecklade för att passa just den maskinen du har.
Samtliga modeller från Avant förutom 200-serien och 400-serien har teleskopiskt utskjut som standard på lyftbommen. Detta är något som används extremt mycket då du kör Avant.

