Skip to content
Tommy leende framför sin Avant 860i

Denna strålande vackra marsdag har vi tagit oss till Getinge i Hallands län. Färdmålet var Gunnar Nilsson Maskins anläggning, där deras vårvisning ägde rum just denna dag. Många sugna spekulanter kryssade mellan maskinerna och en härlig doft av grillad korv spred sig från platsen där verkstadskillarna stod och grillade. Vi från Nordfarm var dock primärt inte där för att titta på spännande maskiner och njuta av det vackra vädret, utan för att träffa Tommy Johansson, som driver Tommy Johansson Entreprenad med hjälp av sin Avant 860i.

(Du hittar även reportaget som film längst ner på denna sida, missa inte det!)

Sveriges mest utrustade Avant

Tommy äger en Avant 860i sedan ett halvår tillbaka, och som den visionär han är ser han oändliga användningsområden för sin nya maskin. Han har valt att utrusta den med en mängd extra funktioner, och får vi tro Tommy så är han långt ifrån färdig med utvecklingen av sin maskin. Vi fick en härlig pratstund i solskenet utanför anläggningen.

Avant 860i utanför Gunnar Nilsson Maskin i Getinge.

Berätta lite om dig själv och din verksamhet!

– Tommy Johansson heter jag, och jag driver Tommy Johansson Entreprenad, utanför Varberg. Jag har uppdrag mot kommun och enskilda företag med denna maskin, säger Tommy och sneglar snett bakom sig där hans Avant 860i står parkerad.

Han tillägger att det framför allt är väghållning han ägnar sig åt.

– Jag startade min bana för snart 25 år sedan. Jag började i skogen, men jag klev snart över mot entreprenad. Det är underhåll, skötsel och så är grävmaskiner en stor bit för mig och har varit i många år. Det har rullat på och vi har ökat ytterligare, de sista åren framför allt. I dagsläget har jag en anställd, utöver mig själv. Det kommer troligtvis bli någon mer här på sikt.

Tommy jobbar väldigt mycket, och några 40-timmarsveckor är det inte tal om. Vi undrar vad Tommy tycker är det bästa med sitt yrkesval.

– Det är friheten! Att jobba fritt, jobba ute och att man ständigt får vara problemlösare. Du får ett uppdrag som du måste hitta lösningarna på, ibland är det lite klurigare och ibland lite enklare, och sen får du genomföra det helt enkelt.

Hur påverkas du som företagare av pandemin som vi levt med de senaste åren, och så nu kriget i Ukraina?

– Pandemin har inte påverkar mig särskilt mycket, mina uppdrag har kunnat rulla på ändå. Nu är vi i en annan situation med kriget i Ukraina. Det påverkar mig först och främst i och med att bränslet blivit dyrare. Det är lite oroande faktiskt! Jag hoppas ju att vi kan få ett stopp på det här rätt så snart, så att vi kan få bränslepriser som är hanterbara för oss igen, säger Tommy och ser lite bekymrad ut.

– Jag har haft Avant tidigare, men det jag märker nu på denna nya maskin med steg 5-motor är att bränsleförbrukningen är lägre, och det är väldigt positivt. Jag har minskat bränsleförbrukningen med ungefär 35–40% mot föregående maskin som var en 750, och i dagsläget är det en väldigt viktig parameter. Det jag har sett nu sedan i oktober månad när jag tog denna i bruk är att jag har legat på ungefär 4 l bränsle i timmen. Den föregående maskinen låg på 5–6 l i timmen på samma typ av körning, så det ska bli intressant nu i vår att se vad vi hamnar på för mellanskillnad, säger Tommy och ler.

Varför föll valet på att köpa just en Avant?

– Jag köpte min första Avant 2009, här utav Johnny på Gunnar Nilsson Maskin. Min granne hade Avant sedan innan och jag såg fördelarna med smidigheten i maskinen och sättet att jobba med den. Därefter har både maskinen och mina arbetsuppgifter med den utvecklats.

– Inför köpet av min nuvarande Avant kom jag in till Johnny för att diskutera en ny affär av en Avant 760. Han hade då precis varit uppe i Norrköping hos Nordfarm och fått en presentation av den nya modellen 860i, och han rekommenderade mig att vänta. Jag valde att vänta ut den, och jag var även över i Finland och fick en presentation där. Det var under den resan jag bestämde mig för att en sådan ska jag ha! Det började genast snurra i huvudet hur jag ville utrusta maskinen, med lite extragrejer utöver det vanliga. Jag är otroligt nöjd med det resultat jag står med idag! säger Tommy och ser glad ut.

Berätta lite mer om den extrautrustning du valt att förse maskinen med!

– Ja, specifikationen på den här maskinen innehåller ju alla Avants tillval. Sen har jag ytterligare byggt på med tredje- och fjärdefunktion fram. Om vi går in i hytten så har jag fått till en spakstyrning, för ergonomins skull. Jag har satt in lite kameror på olika ställen, bak på sopmaskinen till exempel vilket är av säkerhetsskäl. När jag backar runt hörn vill jag ha koll på vart jag hamnar någonstans. Sen har jag en kamera fram för redskapsfästet och bakåt på själva maskinen. Jag har också en styrbox till sopmaskinen, all manövrering är indragen i hytten.

– Vad gäller hydrauliken så har jag ett dubbelverkande uttag bak, och vi byggde till ventiler så vi även fick ett extra dubbelverkande uttag bak på maskinen. Det sista som har blivit färdigt nu i dagarna är en fotgas på maskinen. Det ser jag som något positivt ur bränsleförbrukningssynpunkt, att kunna köra på lägre varvtal och sen när jag verkligen behöver kraften så kan jag trycka till.

– Centralsmörjning har jag också valt att ha, du har mindre åtkomligt fett i en centralsmörjning än om du smörjer manuellt. Du får också ut smörjningen i rätt läge, när maskinen arbetar, och det gör att åtgången på fett blir avsevärt mindre. Det kanske handlar om en fjärdedel av vad du skulle smörja med en vanlig patron på maskinen varje vecka. Jag känner att det finns pengar att spara, dessutom ger det maskinen ett högre andrahandsvärde.

dubbelverkande uttag bak på Avanten
centralsmörjning

De redskap Tommy har idag är sopmaskinen, en sopvals, Avants egen svepborste, skopa och gafflar, stengrep, gödselgrep och en grader för justering utav grusytor. Han har även en vägsladd bak, en zoomplog och en bogserad sandspridare, för att få med sig mesta möjlig volym.

– Det snurrar hela tiden i skallen på mig hur jag kan utveckla maskinen ytterligare, både på bas-maskinen och vad gäller redskap till maskinen, avslutar Tommy.

Vilka olika typer av jobb utför du med maskinen under ett år?

– Under vinterhalvåret så är det vinterväghållning, halkbekämpning och snöröjning. Sen kommer våren och då jobbar jag med sopning med hjälp av denna sopmaskin, säger Tommy och pekar mot sopmaskinen som sitter kopplad bakom Avanten. Under sommaren jobbar vi med skötseluppdrag, lite bygguppdrag, sladdning utav grusvägar och en del byggsopning också. Jag har planer framgent att utveckla arbetet genom att köpa till ny utrustning till maskinen.

Hur mycket kör du med maskinen per år?

– Jag rullade ungefär 600–700 timmar i snitt om året med den föregående maskinen, och den största biten är med sopmaskinen.

Upplever du några fler fördelar med Avant 860i jämfört med din föregående Avant, utöver den minskade bränsleförbrukningen?

– Den största utvecklingen är ljudvolymen i hytten, motorn och allting runtomkring har en mycket lägre ljudvolym. Hastigheten jag kan håll på väg är högre, jag åker ju mycket mellan mina uppdrag och med denna kan jag ligga på strax över 30 km/h, till skillnad från den gamla som jag kunde köra strax över 25 km/h. Den större hjuldiametern gör den också mycket behagligare att köra på väg.

– Jag har ju valt att ha alla tillval och jag har byggt till mycket själv, men jag skulle säga att oavsett får du mycket maskin för pengarna, konstaterar Tommy. 

Är det något annat du vill tillägga?

– Ja, jag vill säga att för mig handlar en lyckad maskinaffär till 50% om en bra personkemi med säljaren. Avant för mig är inte bara maskinen, utan för mig är det även relationen med Johnny här på Gunnar Nilsson Maskin, där jag köpt alla mina Avanter genom åren. Han vet vad jag vill och behöver när jag kommer för att göra en affär, han lyssnar på oss brukare. Jag har också fått en fantastisk respons ifrån verkstadspersonalen här genom åren.

Vi tackar Tommy för pratstunden och rundar av med att gå och ta oss ett par riktigt goda korv med bröd!

Senaste inläggen