Skip to content

Nordfarm besöker

Idag befinner vi oss i Östra Gerum, en liten by mellan Falköping och Tidaholm i Västergötland. Solen lyser starkt från en klarblå himmel och vi får nästan lite vårkänslor av att bevittna landskapet från den uppvärmda bilen, men än dröjer det! Det är i början av januari då vi svänger in på den här gården och möts av en stor traktor med en dumpervagn. Det är Björn på Entreprenad i Ögerum AB, tillika herre på gården som kommer rullande med cirka 14 ton grus på vagnen.

(Du hittar även reportaget som film längst ner på denna sida, missa inte det!)

Björn kör ner och tippar av gruset inne på gårdsplanen innan han parkerar ekipaget och hälsar oss välkomna. Björns brinnande intresse för gamla fordon är väldigt tydligt, då gården fullkomligt väller över av gamla objekt. Det är allt från veteranare, lastbilar, odjur med hästkrafter under huven, gamla bruksmaskiner och två ihopsvetsade skåpbilar som bildar en limousine. På den här gården kan man helt klart slå ihjäl lite tid, och det märks att Björn är en man med många järn i elden.

En skrotig lastbil på snedden

Företaget Entreprenad i Ögerum AB har idag många ben att stå på. Sommartid är det att slå vall, stränga, pressa bal och slutligen frakta bal åt kunder. Björn investerade nyligen i en balvagn från Palmse Trailer, som vi snart ska få höra mer om!

Björn jobbar även kontinuerligt med grävningsarbete och som en effekt av ett större ladugårdsarbete för cirka ett år sedan uppstod behovet av en större dumpervagn. Det framgick av att befintliga vagnar tippade dåligt och hade för låg kapacitet.

– Jag letade på nätet och tittade på en massa filmer. Det slutade med att det blev en Palmse Trailer 19 tons Superdumper, jag valde den största de hade, säger Björn och fortsätter:

– Med den nya vagnen räcker det att vi kör med en traktor. Den tar mer än de äldre två vagnarna gjorde tillsammans. Med vagnen från Palmse Trailer har vi nu sparat massor med tid och kan jobba mera effektivt. Den är även riktigt robust och följer bra, påpekar Björn.

Du nämner följsamheten, berätta vad som är så bra med den!

– Ja den är helt fantastisk. Det fjädrande draget gör att jag kan köra flera hundra ton om dagen utan att bli trött i kroppen. Det går även att lasta hur mycket som helst, inga bekymmer. Torrt eller blött, det är bara backa ut och tippa av. Det fungerar klockrent, säger Björn med allvar i blicken.

Du verkar nöjd med dumpervagnen Björn?

– Det finns inget jag kan klaga på! Den är helt otrolig, och så mycket material vi har hunnit köra med den. Vi körde ungefär 100 ton material i timmen, både jord och grus under en väldigt lång tid och som traktorförare var det helt underbart att köra med vagnen.

Björn var tidigare inne på tippning och tippvinkeln och vi ber honom utveckla det lite.

– Jag kommer inte ihåg exakt gradantalet på tippvinkeln, men jag minns att det var en sak jag undersökte på när jag tittade runt bland olika vagnar. Det finns ju vagnar som har högre tippvinkel än denna, men jag tänkte att det inte kan skilja så mycket funktionsmässigt om skillnaden är två, tre grader. Samtidigt var priset så attraktivt på Palmse Trailer, så det gick liksom inte att bortse ifrån det. Nu med facit i hand så fungerar ju tippningen på den här alldeles klanderfritt. Även besvärligt material som blöt jord släpper varje gång. Jag får ju några grader extra på tippningen tack vare det fjädrande draget som fjädrar ut när tippningen står högst upp. Detta är ju en bonus mig veterligen som verkligen bidrar när man ska tippa. Fjädrande drag var inget jag tänkte att jag behövde, utan det ingick och idag är jag dubbelt glad att jag fick med det när jag köpte vagnen, säger Björn och ler.   

Björn använder även vagnen till att grusa vägar.
– Jag fäller ner lämmen där bak och tippar upp lite och sedan är det bara att köra. Det blir lika bra som att sprida med lastbil, enligt mig. Samtidigt kan jag ta med 20 ton grus, och köra på vägar som en lastbil inte kan köra på.

Hur tycker du vagnen fungerar att underhålla?

Björn skrattar till!
– Nu är ju inte jag världens bästa på att underhålla. Det finns som tur är inte många smörjpunkter, vilket verkligen gör att vagnen passar mig. Vi är som klippt och skurna för varandra!

Vi undrar om det finns något Björn skulle vilja förbättra med vagnen, trots att han överlag verkar oerhört nöjd.

– Jo en grej med baklamporna. Det är en kontakt till baklamporna som lätt kan hoppa ur om man råkar komma åt den. Jag tycker den sitter lite dumt till, men förstår att det är ett snabbfäste som man lätt och snabbt ska kunna koppla ur om det behövs. Kanske går det att optimera, jag vet inte, säger Björn.

Känner du att det finns en efterfrågan på en sådan här vagn här i bygden?

– Jajamän, utbrister Björn. Efterfrågan har ökat på grund av att jag har en så bra kärra. Är det enkelt och jobbet går fort och smidigt så hinner jag mer och resultatet blir bättre. För att kunderna ska få valuta för pengarna är det viktigt att ha bra grejer. 

Du har även en balvagn, en Palmse Trailer B3925. Berätta lite om den!

– Ja det är en 19 tonnare med hydrauliska grindar. Den har rejäla 600 däck och jag får på ungefär 28 balar. Jag har alltid sagt att det inte finns någon lönsamhet i att skaffa en sådan kärra. Men utan en sådan här vagn är det nödvändigt att binda fast balarna, och det tar tid. Att frakta balar på vintern har jag tidigare varit tveksam till. Det spelar ingen roll hur mycket band man spänner på, utan är det halt på flaket så är det halt. Den här vagnen med grindar gör att jag känner mig hur trygg som helst. Jag kan köra balar året om och det går fort att öppna och stänga grindarna. En riktig tidsparare!

Björn fortsätter berätta.

– En grej med vagnen som troligen är oslagbar är bromsarna. Jag skulle lossa ett fullt lass på en gård en gång, men missade infarten. I nästan 50 km/h slängde jag mig på bromsen, backade och tog in på vägen. Nästa dag skulle jag lossa ännu ett lass på samma ställe och då stoppade grannen som bor vid infarten mig. Han frågade om det var jag som hade gjort bromsspåren på vägen och jag kunde ju inte neka. Jag gick senare ut på vägen och mätte upp bromsspåren som var ungefär 9 meter. Alltså lika långa som hela vagnen. Jag körde alltså med 28 balar så fort som traktorn gick, tvärnitade och fick stopp på hela ekipaget på drygt 9 meter. Det är oslagbart! säger Björn.

Björn säger att han även uppskattar att det är en hel durkplåt i botten på vagnen.

– Det är inget trä som man kan råka köra sönder med gafflar, där flisor sedan punkterar balarna. Det är en ordentligt byggd vagn, precis som dumpervagnen.

Som vanligt har vi på Nordfarm ett ess i rockärmen och den här gången drar Claes fram en pärontårta (inte ur rockärmen dock). Björn skiner upp med båda ögonen och leendet spänner nu från ena örat till det andra. Den här vägen, säger Björn som bjuder in oss i huset där vi slutligen avnjuter tårtan tillsammans med lite nyrostad java.  

Senaste inläggen