Namn: Mats Bramstorp
Typ av verksamhet: Växtodling på 230 ha samt mindre maskinstation
Ort: Trelleborg
Nordfarmprodukter i maskinparken: Grégoire Besson 6-skärig fullutrustad in-/on-landplog. Palmse Trailer volymvagn 2023 samt en Sami vikplog.
Mats har en rätt klassisk skånsk växtföljd med sockerbetor, maltkorn, höstraps och vete och säger att han känner sig lyckligt lottad att bo i en bra del av landet för växtodling. Idag kör han fyraårig växtföljd men tidigare när han hade mycket konservärt, vilket kanske är på väg tillbaka, körde han sexårig växtföljd. Mats är tredje generationen på gården och familjen har haft delar av arealen sedan 1934, så de är djupt rotade i den skånska myllan.
Vad är det för plog och varför blev det just den?
Det är en Grégoire Besson SP9, 5+1 on-land i fåra, 2013 års modell som gick som demomaskin på Nordfarm i två säsonger innan jag köpte den av OP Maskiner. Jag har till största del kört med den här plogen, men vi har alltid en extra plog att stötta upp med.
Det blev just den här plogen eftersom Grégoire Besson och en annan tillverkare just då var de enda som hade delburna plogar som det gick att köra on-land med. Det fanns inte så mycket att välja på då för de flesta kör i fåran och jag var ganska tidig med att köra on-land.
Om vi kör på våt jord och vi kör nere i fåran så packar vi jorden 20 cm ner och då förskjuts plöjningsdjupet, vilket det inte gör när man kör on-land. Sen har jag också lite problem med ryggen och jag vill inte sitta på snedden vartannat håll, on-land bättre för då sitter du rakt i hytten och slipper snedbelastning.
En sak till som gjorde att det blev den här plogen är att jag kan plöja ute i kanterna. Andra plogmärken har inte riktigt det konceptet utan då är det vagnplogar som är on-landplogar. Då har du fortfarande ett hjul som sitter en halvmeter utanför plogen vilket gör att du inte kan plöja ända ut i kanten, och då måste du ändå ha en annan plog till kanterna.
Jag hade även den första GPS som kom och som kunde användas vid plöjning. Det blev mycket effektivare när jag kunde köra rakare på fälten och det är lättare att lägga upp diagonaler. Fördelen med att plöja on-land med GPS är att man inte plöjer i samma riktning varje år. Jag kan egentligen börja i fel del av fältet om jag vill. Det finns sällan en så rak kant att man kan börja plöja direkt, utan man börjar med att rita upp fältet och sedan ritar man upp vändtegarna innan man börjar plöja runt kilen. Jag plöjer alltid på diagonalen mot hur jag kört flytgödsel.
Är du nöjd med plogen?
Ja, överlag är jag nöjd. Det finns några nackdelar men det har alla plogmärken, vi har haft två andra märken tidigare som jag jämför med. Den går ganska tungt att framföra på vägen, men det är en tung plog i sig själv. Du får mycket järn för pengarna så att säga. Den är lite känslig på inställningarna, man får vara noga när man ställer in plogen första gången. Och det finns så många inställningsmöjligheter, vilket är både en fördel och en nackdel. Man lär sig fort hur man ska ställa plogen om man är intresserad, men det är kanske en lite komplicerad plog för vissa.
Berätta lite om varför du föredrar on-land?
Det är fantastiskt att köra on-land, jag kommer aldrig gå tillbaka till att köra bara i fåran igen. Till betorna den här säsongen plöjde jag första halvan av fältet själv och fick hjälp av min far på den andra halvan, där han körde i fåran och jag körde on-land. Jag myllar gödslet till sockerbetorna med rapiden, alltså blandar handelsgödsel med rapiden, och det gödslar jag sedan direkt i tiltan. När jag började köra på den halvan av fältet där vi båda två plöjt så kändes det som vanligt att det gungar lite när man kör på tiltorna. Sedan kom jag ner till den halvan av fältet som jag hade kört själv och då slutade det att gunga, det var helt jämnt, då hade jag inte legat och tryckt tiltan. Man plöjer 18 tum brett (ca 55 cm) och man har 650 mm breda däck, vilket gör att man ligger och trycker tiltan minst en decimeter varje drag. Det gör man inte när man kör on-land utan då blir det helt jämna tiltor, så länge det är bra väder att köra i. De två första åren körde jag nog bara i fåran för då regnade det så mycket att det inte gick att köra on-land.
Jag kanske är lite löjlig men jag ändrar plöjningsdjup varje år för att det inte ska bildas en plogsula. Jag kör ofta den djupa bearbetningen när jag haft raps, för då har jag haft nytta av rapsrötterna till att luckra jorden djupare och då spräcker jag lättare plogsulan. Sedan kör jag grundare när jag plöjer i betstubbar till sockerbetorna.
Vad upplever du för fördelar med plogen?
Slitdelarna håller fantastiskt länge, jag har bytt en omgång skär sedan 2016 och det var nu nyligen. Skären har hållt i drygt 500 ha och det gör dm inte med något annat märke. Spetsarna är också väldigt slitstarka. Min rekommendation är tvåhålsspets, försvinner den så säljer jag plogen. Annars har jag inte bytt någonting.
Det är fantastisk genomsläpplighet när du har mycket organiskt material på åkern, det stoppar aldrig. Den är väldigt genomsläpplig både upp till ramhöjd och med avståndet mellan åsarna. Jag tror att jag har kört stopp en enda gång på de åren jag har haft den här plogen. Jag tycker också att förplogen är fantastiskt bra.
Jag har kuggstångsvändning på plogen och den går fantastiskt mjukt och fint, den fallerar aldrig. Det blir inte de här rycken som man har med kolvarna när det slår runt utan den går jämnt och fint hela tiden.
Finns det några nackdelar eller mer att önska?
Den där kontrollboxen som följer med. Ska man plöja on-land så står det i instruktionsboken att man inte får lov att svänga runt plogen, alltså växla runt, från den ena sidan till den andra i fullt utskjut. Det förstår man egentligen för det är nästan tre meter på sidan om traktorn med den tyngden, då tar det hårt på både traktorn och plogen. Har man då den här kontrollboxen så måste man ändra funktion så man kör den på ett uttag på alla tre funktioner. Jag har byggt om det här så jag kör växlingen på ett separat uttag.
I en önskevärld så skulle det ha varit lite bredare däck där bak, då hade den burit lite bättre. Det är lite väl smalt däck till en så stor plog som väger så mycket.
Plöjer ni hela arealen?
Det enda jag kör plöjningsfritt är till rapsen, efter maltkorn. Det har blivit så nu för tiden att vi tröskar maltkornet ganska sent. Förr tröskade man maltkorn innan höstvete, nu tröskar man höstvetet först, sen maltkornet och så rapsen sist så det är alltid mycket tidspress då. Men annars plöjer jag allt.
Innan min far tog över den här gården så var den väldigt misskött, därav har jag problem med tistel och kvickrot. Om jag då skulle köra plöjningsfritt så får jag väldiga problem.
Jämfört mot dina tidigare plogar, om du får lyfta fram en positiv och en negativ grej som skiljer dem åt?
Den här plogkroppen som jag har nu vänder runt jorden mycket bättre än den plogen jag hade innan. Det gör i sin tur att jag kan köra på en bredare tilta och få en bra plöjning. Det går även att köra grundare och vända jorden bra. Jag gillar även själva välten i sig, den är bra.
Nackdelen är att den går lite tyngre och är lite mer komplicerad att köra på grund av hjulets placering. Samtidigt är hjulets placering en fördel även om det kräver lite mer av föraren. Precis innan jag kommer fram till änden, innan jag lyfter framdelen på plogen, så får jag lyfta upp lite grann där bak, vilket jag gör med lillfingret tills jag ser att den bara hugger till, sen lyfter jag där fram. Det tog nog en säsong innan jag lärde mig det här. Men jag hade absolut inte dragit mig för att köpa en Grégoire Besson igen.
Hur upplever du underhållet?
Jag har inte behövt så mycket service för jag har inte haft några problem med plogen. Jag behöver dock inte smörja lika ofta som på min tidigare plog, det enda jag har gjort är att byta slitdelar.
Vad tycker du om tåligheten på plogen?
När plogen är så tung som den är så bör man förutsätta att det är bra gods i grejerna. Nu plöjer jag nog förhållandevis lite för att ha en så här stor plog, den hade kunnat gå på dubbla arealen, men jag har köpt mig tid med den här plogen. Jag är kanske inte riktigt rätt människa att säga hur den håller när jag bara har kört 500-600 ha men än så länge har jag inte haft några problem. Jag har inte sett några stressfaktorer och det är dessutom inte ett enda bultförband som har lossnat. Min tro är att det är en hållbar plog och jag hävdar fortfarande att det är plogarnas Rolls Royce.