Bröderna Gustav och Albin Karlsson driver Hallersrums Skogstjänst AB i Södra Vi i norra Småland. De kör en Palms MWD med 7.86 kran med dubbelt utskjut, och vi passade på att besöka dem när de körde ekipaget under en avverkning.
Långt innan tuppen gått upp satte Per och Johan på Nordfarm kurs mot skogarna kring Djursdala en bit strax utanför Södra Vi i norra Småland. Sommarvärmen som hade börjat ge vika för höstrusket fick just denna dag åter kraft och nog kändes det som om solen log lite extra mot oss när vi klev ut ur bilen med varma jackor, flera lager på kroppen och långbyxor.
Gustav Karlsson tog emot oss på vändplan i anslutning till avverkningen och där såg vi direkt hur skogsekipaget vi hade kommit för att dokumentera stod parkerat högt uppe i en brant backe. ”Hur tusan tog han sig upp dit” var vår första tanke eller, hur ska han ens komma ner?!
Ljudet av när ett träd faller slår som en tryckvåg genom kroppen, den härliga luften och doften av nyhugget ger en svårbeskriven känsla. Några hundra meter bort sitter Gustavs bror Albin i skördaren och jobbar sig sakta men säkert djupare in i skogen. Det där med vädret missade vi men när det gällde maten så var vi väl förberedda, och tillsammans med bröderna Karlsson slog vi oss ner i skogen med varsin pizza för en liten pratstund.
Vilka är ni och vad gör ni om dagarna?
– Jo, Gustav Karlsson som sagt och det här är min bror Albin. Vi är frilansande skogsentreprenörer och driver Hallersrums Skogstjänst AB i norra Småland. Vi avverkar, planterar, röjer och köper även timmer samt massaved. Nu håller vi på med lite avverkning som ni ser.
Ni har en MWD-vagn 15 ton från Palms. Varför föll valet på Palms?
– Vi förflyttar väldigt mycket och behövde en lösning för snabbare transporter och förflyttning på vanliga vägar. Vi ville även ha en lösning med bättre lönsamhet jämfört med skotare eftersom kostnaden för traktor och vagn är lägre än skotare. Sen drar ju detta ekipage mindre än en skotare också, ungefär 5 liter mindre i timmen så… Men varför det blev just Palms i slutändan var nog också på grund av den servicen vi fick av Johan på Nordfarm. Och skogsägarna har mera skog kvar när vi är klara jämfört med om vi bara skulle arbeta med skotare.
Ni har ju en skotare också men verkar föredra traktor och vagn?
– Kör vi gallring så producerar vi lika mycket med vagnen som med skotaren och då ska man komma ihåg att traktor och vagn är billigare. Vid avverkning så har väl skotaren något högre kapacitet vilket inte är konstigt men samtidigt är huggarvagnen snabbare i kombination med att den även är mer kostnadseffektiv. Att man inte kan ta sig fram med traktor i skogen eller terrängen vill jag avfärda direkt vilket ni har sett här idag, säger Gustav. Det är liksom inga problem när drivningen på vagnen är så pass kraftfull. Skicka på ett par kedjor
och band sen så… ja ni fattar.
Varför valde ni att testa traktor och vagn i skogen, efter att ni kört skotare under många år?
– Först var det för att vi hade vår vedhantering hemma och behövde något där samt att vi behövde en större traktor i samma veva. Det finns många skogsägare som inte tillåter skotare på marken då de kör ner och förstör
så pass mycket. Då har vi erbjudit den här lösningen och den funkar minst lika bra och kan samtidigt lämna mycket av skogen kvar. Vi har ju hela tiden pressat gränserna i skogen med vårt nya ekipage och hela tiden fått uppleva att det inte är några problem, det funkar med traktor och vagn. Ska man nu i efterhand försöka kortfatta allt så är det ju så att fördelarna överväger nackdelarna.
Vad är det bästa med ekipaget?
– Kranen och kranstyrningen. Sen drivningen såklart. Jag brukar ibland lägga i friläget på traktorn och låta vagnen skjuta hela ekipaget. Är det inte för brant så funkar det utan problem. Det kunde vi inte med vår gamla vagn från en annan tillverkare och då ska tilläggas att det var den största drivna griplastarvagnen från den tillverkaren. Att ekipaget är smalt gillar vi också, där traktorn går fram kommer vagnen fram med vagnsstyrningen.
Hur ser framtiden ut i branschen?
– Ja vi var på gång med en hel del jobb på gallringssidan i början av året men då kom ju corona och slog broms på det. Vi har hittills kört ca 3000 m³ med den här vagnen men hade hoppats få köra mer. Struntar vi i corona så har vi ju granbarkborren och det bekymret, vilket kommer generera ett och annat jobb inom skogsbranschen. Det känns väl inte helt hundra att sko sig på något så eländigt som granbarkborren men oavsett det så är det så läget är ser ut just nu. Vi har jobb idag och vi kommer ha jobb imorgon också!