I laglig fart rullade vi västerut från Norrköping och stämningen var helt klart på topp och vi sjöng med
till i stort sett hela spellistan vi satt ihop kvällen innan. Resan till Ulricehamn tog ungefär 2 timmar och 30 minuter ska tilläggas, så det blev en och annan refräng på vägen.
(Längst ner på denna sida hittar du även reportaget som film).
Denna sköna majdag besöker vi Ulricehamns Trädfällning AB och spanar in vad Johan Schultz, produktansvarig på Nordfarm kallar ”Sveriges snyggaste skogsekipage”. Förväntningarna var således ganska höga!
Väl framme uppenbarar sig skogsekipaget och i huvudet sveper snabba bilder förbi som ”Black Beauty, KITT i Knight Rider, The Batmobil” och så vidare. Man förstår helt enkelt varför filmvärlden konstant envisas med att skapa nya svarta fordon med ikoniska namn, det är helt enkelt för att det funkar. Skogsekipaget framför oss är helt klart ”ett i sitt slag”, snyggt, stilrent och kraftfullt. Det var början på en bra dag.
På plats träffar vi Anton och hans kollega Alexander men också Henrik från GJ-maskin. Solen sken från en klarblå himmel och temperaturen var lagom utan att man behövde ta av och på jackan hela tiden. Allt var uppställt för intervjun och man kan säga att vi Nordfarmare kom till ett dukat bord.
Ulricehamns Trädfällning AB drivs av Anton Petersson (till höger), 24 år. Till vänster ser vi Alexander och bakom dem står en Palms 15U med 4-hjulsdrift Black Bruin, 7,86 kran.
Berätta lite om dig själv
– Anton Petersson heter jag, är 24 år och driver Ulricehamns Trädfällning. Jag har fem anställda idag och vi sysslar med skogsvård, skogsentreprenad, trädfällning, trädvård, ja hela konkarongen helt enkelt. Jag är från Bohuslän från början men jag gick skogsbruksgymnasiet här nere i Svenljunga för att vara exakt och sen blev jag kvar.
Du har ju kanske landets snyggaste skogsekipage också, hur kommer det sig att det blev Palms?
– Vi har kört med två olika ekipage från en annan leverantör innan och vi behövde bli lite mer effektiva, vi tyckte inte att de höll måttet. Då tog jag kontakt med ett par vänner som kör Palms och de var väldigt nöjda. De sade att Palms höjde effektiviteten med 50 procent för dem, vilket i och för sig lät för bra för att vara sant men det kittlade ändå min nyfikenhet så att säga. Jag provade Palms och det visade sig att det var riktigt bra så tack vare vänner i branschen, information på nätet och på sociala medier så blev det en Palms.
Vad gör ni för typ av jobb med det här ekipaget?
– Man kan säga att vi kör 50/50 skogsentreprenad och trädgårdsjobb. Själv så klättrar jag för det mesta numera då jag har min kollega Rasmus som kör traktorn på heltid. Det blir mycket gallringar, ädellövsgallringar och för att lösa det rullar vi mycket på väg med Palms-ekipaget. Ni kan ju se däcken som vi har valt här, perfekta för det. Sen kör även Alexander mycket ris, virke, hygge och åt kommuner med mera.
Är det någon skillnad nu med traktor och vagn jämfört med att jobba med större maskiner?
– Absolut, svarar Anton instinktivt. På många jobb måste man skona marken och där lönar det sig att använda traktor. Vi har ju även riktat in oss på mycket trädgårdsarbeten och förflyttning på väg och då är ju den här lösningen oslagbar. Det är väl kanske den största anledningen till att vi kör med traktor och vagn egentligen. Vi har ju hunnit arbeta flera timmar innan en större maskin hunnit komma till platsen.
Hur fungerar den att underhålla tycker du?
– Jo men det är lätt. Det är inte särskilt mycket att underhålla men blir det för pilligt att hålla på med i fält så vi använder vår återförsäljare GJ-maskin. Det är bara att rulla in till dem så får de göra det de gör bäst och vi kan fokusera på det vi ska göra. Det är ingen idé för oss att stå här ute och skruva, det tycker jag inte. Okay om det är enkla saker men skulle det gå en slang inne i kran och man står dumt till så åker vi in till vår maskinpartner.
Något du är särskilt nöjd med, bortsett från att ekipaget är väldigt snyggt?!
– Jo det är ju ganska många grejer och just dessa grejer som gjorde att vi bytte från våra tidigare ekipage till den här. Ventilpaketet är mera lättåtkomligt, allt är mera öppet som gör det lättare att skruva också när man behöver det. Alla märken bygger olika men jag personligen tycker det är lättare att till exempel komma åt ett ventilpaket som sitter öppet uppe på kranen jämfört med om det skulle sitta inklämt där nere. Sen är den mer effektiv också än våra tidigare ekipage.
Något du skulle vilja ändra på?
– Ja, jag skulle beställt svarta fälgar, säger Anton och skrattar.
Innan vi tackar för oss så passar Johan från Nordfarm och Henrik från GJ-maskin på att gå igenom några detaljer och funktioner på vagnen. Dessa kundbesök är ofta en blandning av både nytta och nöje och just denna gång lämnade vi Anton och Alexander med en optimerad och finjusterad kran samt några driftförbättringar. Lycka till i fortsättningen och kör stenhårt med Sveriges förmodligen snyggaste skogsekipage!
Hör Anton berätta om sina erfarenheter av att arbeta med sitt skogsekipage i filmklippet.