Det var en dag. Det var en kall dag i gott sällskap någonstans i Värmland. En dag då vi på Nordfarm i sällskap med bolagets äldsta leverantör OFA fick uppleva något oerhört häftigt – hur 300 hästkrafter låter när ett 23-tons ekipage tar sig upp för en brant hal sluttning i skogen! Det går att likna med att stå på rockkonsert i blåset av 14 stora baslådor ungefär. Ja, om man går så nära för att se alla detaljer som vi gjorde i alla fall.
Företag: Anderssons Skog i Torsby AB
Plats: Strax utanför Karlstad i Värmland
Tid: Januari 2021
Ägare: Thomas Andersson
Förare: Lennie Eriksson
Nu må det vara så att skotaren besitter en enorm styrka, men det hade inte spelat någon roll om inte däcken varit klädda med ett par rejäla band. Skotaren hade aldrig tagit sig upp i den terrängen utan band, vi kunde knappt själva ta oss upp till fots där maskinen klättrade utan fick gå omvägar för att nå toppen, så brant och halt var det. Vi hade stämt träff med Anderssons Skog i Torsby AB för att dokumentera Sveriges första OFA-Tracks, modell SISU.
Väl på plats träffade vi Thomas Andersson, ägare av bolaget och Lennie Eriksson som till dags sitter bakom spakarna och således har mest att återkoppla gällande banden. Snön föll blygsamt omkring oss och kaffetermosarna åkte fram. Intill oss stod skotaren uppställd iklädd OFAs nya band, och diskussionen var igång.
Detta är de första OFA-banden som är levererade till kund i Sverige. Hur kom det sig att valet föll på OFA?
– Jo men allt började med att jag fick hem Nordfarms skog- och vedtidning där jag hittade banden så då ringde jag upp Max på Nordfarm, säger Thomas. Jag tyckte det lät väldigt intressant. Vi har ju kört med OFA förut, då med skogskedjor så jag tänkte att det kan ju vara värt att prova band den här gången. På den vägen är det.
Hur tycker du att det har fungerat hittills med banden?
– Enkelt uttryckt så har det fungerat jättebra, det fungerar som band ska fungera. Jag är ju inte chaufför men jag ser ju att det fungerar bra, säger Thomas.
Ägaren Thomas Andersson
Förare Lennie Eriksson
Vad säger du som förare Lennie, hur tycker du att banden fungerar?
– Jo men som Thomas säger. Det är ju viktigt att banden sparar däcken och som vi chaufförer tycker att det inte får krångla något. Det ska sitta på, det ska dra i banden och det får gärna dra i marken också vilket det gör på de här banden. Jag är väldigt nöjd med hur det fungerar, det funkar som det ska fungera, säger Lennie.
Hur länge har ni kört med banden?
– De är ganska nya så 180 timmar ungefär.
Ni har ju hållit på länge med det här. Hur tycker du att banden står sig mot konkurrenterna?
– Jag har provat jättemånga band på marknaden och det finns både bättre och sämre kan jag säga. OFA hör definitivt till de bättre, säger Thomas.
Du nämnde något om avstånden emellan plattorna och komforten Lennie?
– Ja det finns ju många band som har både bredare och glesare isär mellan plattorna, och det påverkar ju komforten. Jag kan tänka mig att det inte behöver vara bredare isär än dessa för det här är bra.
Tjockleken på banden är ju något högre än konkurrenternas liknande modeller, har du något att säga om det
– Nej, vi är nöjda, då finns det ju mer att nöta på och det är ingen nackdel, säger både Lennie och Thomas. Det ska vara ungefär 20% mer material att nöta på jämfört med konkurrenternas alternativ vilket är bra.
– Länkarna är på 28 millimeter och godset i plattorna 55×55 millimeter så det ska vara mera stål än ni är vana vid, fyller Nordfarms produktexpert Max i.
Har ni märkt någon skillnad i bränsleförbrukningen?
– Nu har inte vi gjort några jättenoggranna tester men hittills verkar det oförändrat vilket är bra och det känns ju i maskinen att det rullar på lika bra som innan. Det får ju inte dra mera än tidigare och det gör det inte.
Vad tror ni om OFA-Tracks i framtiden?
– Fortsätter det så här verkar det sannerligen lovande. Jag kan tänka mig en omgång till, säger Lennie.
– Ja, det är spännande att prova om ”gräset är grönare på andra sidan” flikar Thomas in och skrattar lite.
Så hur har gräset varit på andra sidan frågar Max?
–Jo men det har varit bra, det är grönt och fint, avslutar Thomas.
Nordfarm och OFA tackar Anderssons Skog i Torsby AB för besöket och sätter av mot Karlstad. Dagen har bjudit på både lärdom, fysträning och ca 517 gigabyte filmmaterial – för ni har väl inte missat att ni även kan se allt som filmreportage ovan?