Skip to content

Nordfarm besöker

Vi träffar Skanska Rental i Jönköping och snackar eldrift. På innergården står två stycken Avant, en 630 och en e6.
Håkan och Jan på Skanska Rental i Jönköping

Företag: Skanska Rental i Jönköping
Maskin: Avant e6 och 630

Skanska Rental finns på 19 orter i Sverige och kontoret i Jönköping är ett av de större. Vi träffar Jan Abrahamsson, områdeschef för Sydöst, och Håkan Palmér, kundcenteransvarig i Jönköping. På innergården står två stycken Avant, en 630 och en e6, som båda levererades sommaren 2019.


Jönköping är det första kontoret som har köpt in Avant, hur gick tankarna innan köpet?

– Avant är en av de maskiner som vi har pratat om när vi tittat på hur vi ska vidareutveckla våra verksamheter. Den föll sig naturligt när vi nu ska börja vända oss till nya kunder som ex kyrkoförvaltning, bostadsrättsföreningar och liknande, där man behöver en smidig maskin för att komma åt. Vårt fokus var också att hitta något som dels är dieseldrivet och dels batteridrivet, berättar Jan.

– Just det här med eldriften är intressant tycker vi. Det går åt det hållet även när det gäller småmaskiner, fyller Håkan i.

Vad har ni valt för redskap till Avanterna?

– När vi fick dem så utrustade vi dom med skopa och pallgafflar, för användning på byggen, för att lyfta pall och för att städa undan. Det finns mycket redskap att välja på och för att få en ännu bättre uthyrningsgrad över året så valde vi till sopvals och något att ploga med och det fick vi hem nyligen.

– Vi har försökt att förekomma kunderna lite. Någon var inne och frågade om vi hade några sopvalsar att hyra ut men att hyra ut en lös sopvals vill vi inte, utan vi vill att de ska hyra hela maskinen av oss. Nu kan kunden hyra en maskin med sopvals, plog och pallgafflar, säger Jan.


Håkan på Skanska Rental i Avant e6 Håkan på Skanska Rental i Avant e6

 
 
Vad tänker ni om eldrift och vad har ni mer som är eldrivet?

– I mars-april 2020 kommer vi ha en kunddag där vi fokuserar på batteridrivet, för det är något som vi inom Skanska Rental satsar stenhårt på. Vi är drivande härifrån på att vara långt fram när det gäller att hitta batteridrivna maskiner för uthyrning, maskiner som är vänligare mot miljön, fortsätter Jan.

– Förutom Avant e6 har vi en mindre hjullastare från Kramer. Vi har även eldrivna bomliftar som lyfter upp till 16m och elektriska släpvagnsliftar, säger Håkan.

– Vi ser framåt och i det här fallet tror jag på eldrift. Det är så mycket fokus kring el, Skanska vill däråt och vi inom Rental tittar på det för andra maskintyper, tillägger Jan.

Känner ni att efterfrågan på eldrivna maskiner är stor?

– Ja, det kommer mer och mer. Framförallt när man jobbar inomhus, till exempel när man lägger ett nytt golv i en stor hall. Då vill man gärna ha elmaskiner och batteridrift, berättar Håkan.

– Det finns en nyfikenhet på det här med batteridrift men en del tvivlar lite innan de har kommit hit och vi hunnit förklara. För det får man väl säga att så har det varit med vissa maskiner, ”tar den verkligen så mycket, lyfter den verkligen så mycket?”. Man är fortfarande inne i dieseltänket och tror att diesel är så mycket starkare än batteridrivet, säger Jan.

– Och just driftstiden är ibland ett orosmoment. Nu är det lite oklart med batteri vad gäller kyla, det tar ner effekten lite men tar man för vana att ladda vid frukost, laddar vid fikat och laddar vid middag så klarar man sig oftast en hel dag, säger Håkan.

Hur går det till när ni tar in nya maskiner till uthyrningsparken?

– Killarna i uthyrningen fångar upp förfrågningar och när de har fått en förfrågan tillräckligt länge eller ofta så att de känner att det finns ett tillräckligt stort intresse för något så får jag det till mig. Då kallar jag in uthyrarna och Håkan, som var verkstadschef tidigare, och sen tar vi fram förslag som jag sedan tar med en inköpsgrupp inom Skanska Rental. Som Avant i detta fall, klarar vi av den i verkstaden utan extern hjälp hela tiden? För när kunden ringer och vill hyra så ska det ofta ske direkt. Och om de står still på bygget ska vi kunna åka ut och lösa det eventuella problemet, säger Jan.


Jan Skanska Rental Avant e6

 
Hyr ni ut till privatpersoner också?

– Vi hyr ut till både företag och privatpersoner. Skanska är en stor del givetvis men sen hyr vi även ut till en hel del externa kunder. Vår omsättning ligger på 60-70 % till extern kund. Och hos oss hyr man nästintill helt efter eget behov, det kan vara under några timmar, en dag eller under ett projekt. Vi är noga med att kunden får information av våra uthyrare eller verkstadsgrabbar om hur maskinen fungerar, det handlar helt enkelt om säkerhet och omtanke för våra kunder.

– Vi behandlar alla lika. Oavsett om det är en liten privat firma eller Skanska, alla får samma service och hjälpsamhet från mina kollegor. Vi ställer alltid frågor om vilket arbete de ska utföra. Ibland kommer det in kunder som vet vad de vill ha men vi kanske faktiskt har något som passar mycket bättre för ändamålet, är mer stöttåligt, mer hälsosamt för kroppen och så vidare. Så har vi jobbat de sista åren, att kunden får rätt maskin till rätt jobb.

– Vi släpper inte iväg en maskin om man inte har varit med och lyssnat så att man förstår vad det är man hyr och hur man ska hantera maskinen med till exempel laddning, säger Jan.

– Ja, hur man använder den med, så att man använder den på rätt sätt. Det här med laddningsfrekvensen på den som är viktigt. Förr var det ju så att man skulle köra slut på batterier och sen ladda. De här nya batterierna är inte känsliga för det utan nu ska de vara fulladdade, tillägger Håkan.

Har Avanterna varit uthyrda mycket så här långt?

– Både ja och nej. De har varit ute en del men kanske inte riktigt så mycket som vi hade önskat. Men så är det ju alltid i början när någonting är nytt, säger Håkan.

– Ja, det är som du säger Håkan, att vi hade hoppats på en större uthyrningsgrad. Men å andra sidan ska vi vända oss mot en ny kundkrets med nya maskiner. Och då får det ta lite tid. Den största utmaningen vi har är att bredda vårt sortiment i takt med nya kunder som kommer.

– Just nu har Avant 630 varit uthyrd mest, kunderna är fortfarande lite rädda för batteridrift. Men våra uthyrare har pushat för eldrift och berättar exempelvis om att prova elmaskinen när man åker inne i ett bostadsområde eftersom den är tyst, det inte luktar avgaser och att om man startar 06.30 på morgonen så stör man inte de boende. Det gäller att Avanten kommer ut så att folk ser den, det är vad det handlar om. Har man väl provat den så är jag övertygad om att det finns en jättepotential, säger Jan.

Hur ser konkurrensen ut?

– Det finns tio olika uthyrningsfirmor bara här i Jönköping varav vissa är lite nischade och vi känner av konkurrensen, absolut. Men vi vet att vi alltid måste vara på tå och det är vi. Skanska har ett bra regelverk, vi har ordning på våra saker och vi följer Skanskas krav. Då kan vi råda kunder till rätt maskiner och det ska vara tryggt och säkert att hyra av oss. En av våra slogans är ”Vi jobbar säkert eller inte alls” och alla på Skanska har rätt att avbryta ett jobb om vi inte känner trygghet. Det är en viktig sak, speciellt med de här nya maskinerna som ingen annan har, att vi vet att det här fungerar, säger Jan.

– Vi är extremt stolta över att få jobba för Skanska och det förpliktar ju också. Varumärket i sig är fantastiskt viktigt och vi är i spetsen när det gäller trygghet och säkerhet, tillägger han.

Hur ser framtiden ut när det gäller Avant?

– Vi tittar på en jordborr på sikt, där finns också en kundgrupp. Vi ser potential i det här med små och medelstora redskapsbärare och jag tror absolut att det finns en nisch och en utvecklingsmöjlighet.

– Vi kommer göra ett test tillsammans med ett företag där vi använder Avant i bostadsrättsföreningar. Just fastighetsskötsel passar maskinen väldigt bra till, säger Jan.

Något att förbättra eller något som saknas på Avanterna?

– Vi ser aldrig problem… men det skulle varit en framruta på Avanten, i originalutförande. Man har bågen och taket men en framruta hade gjort mycket tror jag. Rent spontant, nu när du pushar mig lite, skrattar Håkan. Det jag tycker är en jättefördel med e6 är att man kan välja till en snabbladdare, samtidigt som man också kan ha en vanlig 230V-laddare.

Hur upplever ni underhåll och service?

– Det har inte varit mycket service än eftersom de inte har varit ute så mycket. Snabbladdaren fick vi dock utbytt för den hade ett programvarufel. Efter det har allt fungerat klockrent, inga konstigheter. Vi har precis haft en 50-timmars service på e6, den har inte gått mer än så. Och det är ju lätt att nå er om det är något, avslutar Håkan.

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Senaste inläggen