Skip to content

Nordfarm besöker

Peter Nilsson på Svensk Asfaltservice AB har hela Sverige som sin arbetsplats. När han och kollegorna för dagen arbetar med ett uppdrag i Norrköping passar vi på att besöka dem. Anledningen är att vi vill se hur arbetet med deras Avant 528, men framför allt redskapet asfaltsläggaren, fungerar. Redskapet som underlättar det vardagliga arbetet i företaget har nu använts i cirka ett halvår.

Svensk Asfaltservice etablerades 2006 och har sin bas i Stigtomta, Nyköpings kommun. De anställda reser dock runt för olika uppdrag och företaget är ledande inom asfaltsunderhåll i Norden. Företaget underhåller asfalt rikstäckande åt bensinbolag samt större fastighetsbolag genom ett system grundat i kostnadsfria besiktningar och snabba, permanenta lagningar av till exempel potthål, tryckskador och ytskador.

Specialasfalt med unika egenskaper

Asfaltläggarna på Svensk Asfaltservice utför permanenta lagningsarbeten enligt deras eget system ”ScanMix-Metoden”. Peter beskriver de unika egenskaperna hos specialasfalten ScanMix:

– ScanMix har vi tagit fram speciellt för vår tjänst, i samarbete med NCC. Det finns en mjukgörare i den här asfalten som gör att den går att använda kall. Den går till och med att använda vid minusgrader. När du sedan paddar asfalten så försvinner mjukgöraren, och blir till en vanlig hård asfalt.

Asfalten förvaras i säckar och har samma fördelar som traditionell varmasfalt. Skillnaden är att den inte kräver stora maskiner, stor personalstyrka eller många vändor till och från ett asfaltverk.

Utan att begränsa ordinarie verksamhet

Företagets arbetssätt är unikt. Genom sitt effektiva arbetssätt kan jobbet utföras utan någon stor inverkan på ordinarie processer eller trafikflöden.

– Större entreprenörer behöver ofta stänga ner aktiviteten eller produktionen på den plats de ska jobba på när de drar in med sin maskinpark, men det behöver inte vi, säger Peter.

Dagens uppdrag utförs på DHL-terminalen relativt centralt i Norrköping. Uppgiften är att laga hål och så kallade portskador som uppstår till följd av de tunga lastbilarnas belastning av markområdet framför portarna. I arbetet används förutom Avanten med tillhörande asfaltsläggare en specialtillverkad släpvagn ”ScanBox” med ett integrerat uppvärmningssystem och fjärrstyrd utmatarskruv. I släpvagnen värms asfalten till ungefär 30° för att bli så smidig som möjligt att arbeta med. Släpvagnen står parkerad i yttre delen av området och dit åker Peter med Avanten och asfaltsläggaren och fyller på asfalt.

– I stället för att underhålla asfalten, är det vanliga att man väntar till asfalten gått sönder så pass att man tvingas asfaltera om stora ytor, vilket är både dyrt och tidskrävande. Med vårt unika system kan vi förlänga livslängden på asfalten och förebygga skador. Vi kan dessutom enkelt flytta på oss om en bil ska in och lasta här, säger Peter.

Företaget växer med fokus på bensinstationskedjor samt fastighetsbolag inom logistik och industri.

– Vi tror att vi skulle bli uppskattade på grund av att vi gör ett bra jobb, är rikstäckande och är anpassningsbara utan att ockupera stora markområden, säger Peter.

Nyinvestering sparar både kropp och tid

Investeringen i asfaltsläggaren från Avant har underlättat och effektiviserat arbetet väldigt mycket.

– Det blir inte lika mycket kroppsarbete för oss nu. Förut stod vi mycket och drog med asfaltsrakan för att jämna till, men nu sköter asfaltsläggaren det mesta, det blir bara lite småjusteringar vi behöver göra. Dessutom går allting mycket fortare, det som vi tidigare gjorde på 30 minuter gör vi nu på 10 minuter, konstaterar Peter.

Med de orden rundar vi av och tackar så mycket för den intressanta inblicken i en asfaltläggares vardag. Vi välkomnar också killarna bort till Nordfarms gård någon kilometer bort, för där finns minsann åtskilliga potthål som behöver åtgärdas!

Senaste inläggen